Sinds 1 januari 2013 is er sprake van een provisieverbod op een aantal financiële producten. Het doel van dit provisieverbod is om aan u als klant duidelijker te maken wat deze betaald voor de bemiddeling en advies en wat er daadwerkelijk wordt betaald voor het financiële product.

Wat betekent het provisieverbod voor u?

Voorheen zaten de kosten voor advies en bemiddeling verwerkt in de premie die u betaalde. De adviseur kreeg vervolgens betaald van de bank of verzekeraar. Nu zitten de kosten voor advies en bemiddeling hier niet meer in verwerkt en krijgt de adviseur niet meer van de verzekeraar betaald. De kosten voor advies en bemiddeling worden nu apart naar u verzonden. Doordat er geen provisie meer in de verzekering zit verwerkt zijn de premies aanmerkelijk lager en betaald u minder dan voorheen.

Hoeveel kosten er in rekening worden gebracht is afhankelijk van de complexiteit van het product en de tijd dat het kost om dit voor u in orde te maken. Wij maken hier met u vooraf afspraken over, zo wordt u achteraf niet verrast door een rekening.

Geldt het provisieverbod op alle financiële producten?

Het provisieverbod geldt niet op alle financiële producten, wij hebben de producten waar het om gaat daarom hieronder voor u op een rij gezet.

  • Hypothecaire kredieten;
  • Betalingsbeschermers;
  • Overlijdensrisicoverzekeringen;
  • Individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
  • Uitvaartverzekeringen;
  • Dienstverlening onder het Nationaal Regime;
  • Complexe producten.